Projectcommunicatie
Een projectplan bevat een communicatieplan. Dit plan wordt opgesteld door de volgende 10 stappen te doorlopen.
- Welke groep personen wil/moet je bereiken? (doelgroep/stakeholder)
- Wat wil je bereiken? (doel)
- Wat is de inhoud (van de communicatieactie)? (boodschap)
- Op welke wijze (massaal, groepsgewijs, individueel, via intermediairs, afdeling communicatie) en de toon (b.v. zakelijk of persoonlijk, informeel of formeel)?
- Welke communicatievorm moet je gebruiken om de boodschap over te brengen (e-mail, nieuwsbrief, infosessie, folder, affiche, artikel, presentatie, persbericht, twitter, website…)?
- Wie brengt de boodschap over? (afzender)
- Op welk moment wordt de boodschap overgebracht? (datum)
- Hoeveel keer zal punt 6 (het zenden) worden herhaald? (periodiciteit: eenmalig, wekelijks, maandelijks, …) (frequentie)
- Wie is praktisch verantwoordelijk voor het uitvoeren van punt 6? (wie)
- Wat kost het? (geld)
Het doel van het communicatieplan moet uiteraard altijd aansluiten bij het doel van het project.